جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۱:۵۰ ق.ظ

آشپزی، سبک زندگی،دانستنی ها

زندگی واقعا ساده است، ما اصرار داریم آن را پیچیده کنیم «کنفسیوس »

افزایش کارایی با قانون پارتو یا 20/80

  • ۱۱۶۸

قانون پارتو که با نام 20/80 نیز شناخته می شود به بیان این واقعیت می پردازد که 80 درصد نتایجی که بدست می آوریم نتیجه ی 20 درصد از فعالیت های ما است. قانون پارتو را می توان در همه ی جنبه های زندگی به کار برد و از این طریق با صرف زمان کمتر کارایی بیشتری بدست آورد. افزایش کارایی با قانون پارتو یا 20/80 کار بسیار ساده ای است فقط کافی است اولویت ها را درست تشخیص دهید.

تعریف قانون پارتو

قانون پارتو توسط شخصی به نام ولفرد پارتو ارائه شد. برای روشن تر شدن تعریف قانون پارتو یا اصل پارتو به مثال های زیر توجه کنید:

  • 80 درصد ثروت یک کشور در اختیار 20 درصد از افراد ثروتمند است.
  • 80 درصد از محصولات کشاورزی یک باغ حاصل 20 درصد از درختان پربار آن باغ است.
  • 80 درصد سوالات امتحانی از 20 درصد صفحات مهم طرح می شود.
  • 80 درصد از موفقیت های ما حاصل 20 درصد از زحمت ها و تلاش های ما است.
  • 80 درصد از فروش یک مغازه، کسب و کار و ... حاصل خرید 20 درصد از مشتریان ثابت آن است.

این قانون شاید خیلی دقیق نباشد و بعض جاها درست از آب درنیاید اما آشنایی با آن و تفکر در رابطه با آن ما را به فکر می برد که اولویت های پر بازده زندگی خود را مشخص کنیم و روی آن ها تمرکز کنیم و به جای انجام کارهای کم اهمیت و صرف زمان زیاد برای انجام آن ها روی اولویت ها تمرکز کنیم.

قانون پارتو

به کارگیری قانون پارتو چگونه است؟

حتما برای شما اتفاق افتاده که در محیط کار یا فضای خانه کار های زیادی برای انجام دادن دارید و فرصت کافی برای همه ی آن ها نیست و یا با اینکه تمام طول روز مشغول فعالیت و تلاشید اما نتیجه ی چندانی عایدتان نمی شود.

در این گونه موارد قانون پارتو می تواند به شما کمک کند که مثلا به جای انجام کاری که بیشترین وقت را از شما می گیرد اما نتیجه ی آن چندان مهم نیست ابتدا کاری را انتخاب کنید که تأثیر بیشتری دارد حتی اگر انجام آن سخت تر باشد.

در واقع باید بین زمانی که صرف انجام یک کار می شود و نتیجه ای که از آن کار حاصل می شود تناسب برقرار باشد و در صورتی که این تناسب برقرار نبود آن کار را در اولویت های بعدی قرار داد.

به عنوان مثال اگر مسئول فروش هستید عاقلانه ترین کار این است که بیشترین وقت خود را روی رضایتمندی 20 درصد از مشتریان که بیشترین بازدهی را برای شما دارند بگذارید.

افزایش کارایی با استفاده از قانون پارتو

برای اینکه کارایی تان در محیط کار افزایش پیدا کند بهتر است به جای صرف وقت زیاد روی مسائل کم اهمیت سعی کنید روی موضوعات با اهمیت تری تمرکز کنید که فایده ی بیشتری برای شما دارند.

برای اینکه با صرف انرژی کمتر بازدهی بیشتری داشته باشید لیستی از کارها و اهداف خود تهیه کنید و گزینه هایی که جزو 20 درصدی هستند که 80 درصد نتایج مورد انتظار ما را فراهم می کنند را مشخص کنید و ابتدا به ان ها بپردازید.

برای افزایش کارایی با قانون پارتو یا 20/80، کارهای سختی که با وجود کم بودن بیشترین اهمیت را دارند و می توانند تأثیر چشمگیری در زندگی شما داشته باشند را انتخاب کنید و آن ها را در ابتدای ساعت کاری انجام دهید و بیشترین زمان خود را صرف انجام آن ها کنید.

نکته ی مهم در اصل پارتو

وقتی برای انجام کارهای روزانه ی خود برنامه ریزی می کنید به این نکته توجه کنید که هر کدام از این کارها ممکن است به یک اندازه وقت شما را بگیرند ولی انجام چند مورد از این لیست به اندازه ی چند برابر سایر موارد برای شما سودآور است و حتی ممکن است یکی از کارهای لیست شما به تنهایی ارزش بیشتری از مجموع دیگر فعالیت ها داشته باشد!

پس برای افزایش کارایی با استفاده از قانون پارتو یا 20/80 مهم ترین مسئله تعیین اولویت ها است.          

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

معرفی کوتاه

یک دانش مکانی برای نوشتن مطالب مفید

قوانین و مقررات

محتوای دلخواه شما

تماس با ما

  • تماس با نویسندگان یک دانش