جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۵:۱۸ ب.ظ

آشپزی، سبک زندگی،دانستنی ها

زندگی واقعا ساده است، ما اصرار داریم آن را پیچیده کنیم «کنفسیوس »

خوردن سمنو برای زنان باردار مفید است یا مضر؟

  • ۲۵۰۷

تغذیه در دوران بارداری خانم ها بسیار مهم است و همه خانم های باردار نگران این هستند که مواد غذایی که دریافت می کنند برای آن ها مفید است یا مضر. یکی از این مواد غذایی سمنو است که چون شیرین است ممکن است برای خانم های بارداری که دچار دیابت بارداری هستند مضر باشد. اما آیا واقعا اینچنین است؟ در ادامه به بررسی این سوال می پردازیم که خورن سمنو برای زنان باردار مفید است یا مضر؟

آیا خوردن سمنو برای خانم های باردار توصیه می شود؟

خوردن سمنو برای خانم های باردار مضر نیست بلکه بسیار سودمند نیز می باشد. سمنو دارای مقادیر بالایی ویتامین‌ های گروه B و E می باشد و ماده ای بسیار مقوی و انرژی زا است که برای خانم های باردار مفید بوده و علاوه بر این دارای ویتامین هاى A و K و گروه ویتامین هاى B۱۲،B۸ ،B۵ ،B۳ ،B۱ و مواد مهم دیگر ازجمله فسفر، کرومیوم، روى، سلنیوم، آهن و مس است و برای زنان باردار و شیرده توصیه می شود.

سمنو همچنین یک ماده بسیار مفید برای درمان نازایی و همچنین راحتی زایمان در خانم های باردار است و سختی زایمان را آسان می کند.

خواص سمنو برای خانم های باردار

سمنو و بارداری

در فرایند پخت سمنو هیچ ماده افزودنی مانند شکر به آن اضافه نمی شود و شیرینی آن کاملا طبیعی است. سمنو از جوانه گندم تهیه می شود که نسبت به خود گندم از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است به عنوان مثال ویتامین c در گندم خشک وجود ندارد اما پس از جوانه زدن در آن بوجود می آید. ویتامین c برای تقویت سیستم ایمنی زنان باردار مفید است و به پیشگیری از سرماخوردگی کمک می کند.

همچنین پروتئین موجود در دانه‌ها از جمله گندم در حین جوانه زدن قابلیت جذب بهتری پیدا می‌کند. سمنو دارای ویتامین‌های B1، B2، B3، A،E و اسید فولیک است. ویتامین E که در سمنو به مقدار قابل توجهی وجود دارد نقش مهمی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد دارد و به درمان و پیشگیری از سرطان کمک می کند.

همچنین اسید فولیک از ویتامین‌هایی است که به مقدار قابل توجهی در سمنو موجود است و با توجه به این که در بارداری نیاز به اسید فولیک افزایش می‌یابد مصرف سمنو یکی از مواد غذایی مناسب برای این دوران محسوب می‌شود زیرا فولات در سنتز ماده ژنتیکی سلول‏‌های در حال تقسیم، سنتز پروتئین، رشد و تکامل جنین نقش دارد.

سمنو همچنین حاوی مواد معدنی مهمی از جمله فسفر، روی، سلنیوم و پتاسیم است، روی ماده معدنی است که در عملکرد صحیح سیستم ایمنی، رشد کودکی و دوران بلوغ نقش دارد، سلنیوم ماده‌ای است که ویژگی آنتی اکسیدانی دارد و پتاسیم در تحریک ‌پذیری، انتقال و تولید انرژی مفید است.

جوانه‌ها از جمله جوانه گندم، دارای مقدار قابل توجهی فیبر و آب هستند که مصرف منظم آن ها مانع بروز یبوست می‌شود، ضمن این که سمنو سرشار از انر‍ژی هم هست به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی به ویژه در وعده صبحانه برای زنان باردار است.

سمنو حاوی مقادیر بالایی فولات است که برای سلامتی زنان باردار و جلوگیری از نقایص سیستم عصبی جنین مفید می باشد. مقادیر بالای آهن موجو در سمنو برای درمان کم خونی در زنان باردار مفید می باشد. مقادیر بالای فیبر موجود در سمنو برای پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار مفید می باشد.

سمنو شیر افزا بوده و باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.

آیا خوردن سمنو برای خانم های بارداری که مبتلا به دیابت بارداری هستند مضر است؟

همان طور که گفتیم در فرآیند جوانه زدن گندم ها، ویتامین ها و املاح معدنی گندم چند برابر شده و در مقابل از کالری و کربوهیدرات آن کاسته می شود. پروتئین های آن قابلیت هضم و جذب بهتری داشته و بر میزان ویتامین C آن افزوده می شود. در این مرحله اگر طعم گندم جوانه زده را بچشید متوجه شیرینی آن خواهید شد.

در واقع گندم تا زمانی که جوانه نزده است، مواد قندی اش به صورت نشاسته ذخیره می شود و طعم شیرین ندارد، اما در فرآیند جوانه زنی، نشاسته تجزیه و تبدیل به واحدهای کوچک تری به نام مالتوز می شود و اینجاست که شیرینی سمنو پدیدار می شود.

در فرایند پخت سمنو علاوه بر عصاره جوانه گندم از آرد کامل گندم هم استفاده می کنند و در هر صد گرم سمنو ۳۰۰ کالری انرژی وجود دارد، گرچه سمنو پروتئین زیاد و چربی کمی دارد، اما بیشتر حجم محصول را مواد کربوهیدراتی (قند) تشکیل می دهد.

قند موجود در سمنو در مقایسه با ساکاروز، شیرینی کمتری دارد، اما این دلیلی نمی شود که افراد در مصرف آن زیاده روی کنند. این قند در بدن تولید انرژی کرده و مازاد آن موجب چاقی می شود و برای مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا محدودیت مصرف دارد.

خلاصه بحث:

خوردن سمنو برای خانم های باردار بسیار مفید است از آن جهت که:

  • فیبر آن باعث جلوگیری از یبوست می شود.
  • انرژی زیادی دارد که برای خانم های باردار مفید است.
  • ویتامین cموجود در  آن سیستم ایمنی خانم های باردار را تقویت می کند.
  • سختی زایمان را آسان می کند.
  • به شیردهی زنان باردار پس از زایمان کمک می کند.

تنها محدودیت خوردن سمنو برای خانم های بارداری است که مبتلا به دیابت هستند البته قند موجود درسمنو طبیعی است و ضرری که دارد به مراتب کمتر از ساکاروز موجود در قند و شکر است اما به هر حال نباید در خوردن ان زیاده روی نمود.

  • ممنون مطلب جالبی بود 

    اما در مورد مقدار مصرف اشاره ای نکردید ! ادم یکم که بیشتر میخوره به شدت دل ادم رو میزنه 

    بازم خیلی ممنون

    پاسخ:
    بهتره در وعده صبحانه مصرف بشه تا این اثرات کمتر دیده بشه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

معرفی کوتاه

یک دانش مکانی برای نوشتن مطالب مفید

قوانین و مقررات

محتوای دلخواه شما

تماس با ما

  • تماس با نویسندگان یک دانش