جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۴:۲۵ ق.ظ

آشپزی، سبک زندگی،دانستنی ها

زندگی واقعا ساده است، ما اصرار داریم آن را پیچیده کنیم «کنفسیوس »

متن شعر ای که به هنگام درد راحت جانی مرا مولانا

  • ۷۳۸۶

در این نوشته قصد داریم متن شعر ای که به هنگام درد راحت جانی مرا مولانا را تقدیمتان کنیم. ممکن است این شعر که ممکن است با مصرع معروف بیست هزار آرزو بود مرا پیش از این برای شما شناخته شده تر باشد، یک شعر عاشقانه و زیبا از مولانا است که پیشنهاد می کنیم حتما یک بار آن را بخوانید.

معنی شعر ای که به هنگام درد راحت جانی مرا نیز آورده شده است. این شعر غزل شماره 207 مولانا است.

متن شعر ای که به هنگام درد راحت جانی مرا

ای که به هنگام درد راحت جانی مرا
وی که به تلخی فقر گنج روانی مرا
آن چه نبردست وهم عقل ندیدست و فهم
از تو به جانم رسید قبله ازانی مرا
از کرمت من به ناز می‌نگرم در بقا
کی بفریبد شها دولت فانی مرا
نغمت آن کس که او مژده تو آورد
گر چه به خوابی بود به ز اغانی مرا
در رکعات نماز هست خیال تو شه
واجب و لازم چنانک سبع مثانی مرا
در گنه کافران رحم و شفاعت تو راست
مهتری و سروری سنگ دلانی مرا
گر کرم لایزال عرضه کند ملک‌ها
پیش نهد جمله‌ای کنز نهانی مرا
سجده کنم من ز جان روی نهم من به خاک
گویم از این‌ها همه عشق فلانی مرا
عمر ابد پیش من هست زمان وصال
زانک نگنجد در او هیچ زمانی مرا
عمر اوانی‌ست و وصل شربت صافی در آن
بی تو چه کار آیدم رنج اوانی مرا
بیست هزار آرزو بود مرا پیش از این
در هوسش خود نماند هیچ امانی مرا
از مدد لطف او ایمن گشتم از آنک
گوید سلطان غیب لست ترانی مرا
گوهر معنی اوست پر شده جان و دلم
اوست اگر گفت نیست ثالث و ثانی مرا
رفت وصالش به روح جسم نکرد التفات
گر چه مجرد ز تن گشت عیانی مرا
پیر شدم از غمش لیک چو تبریز را
نام بری بازگشت جمله جوانی مرا

معنی شعر ای که به هنگام درد راحت جانی مرا

مولانا در این شعر عاشقانه محبوب و معaوق خود را راه حل همه ی دردهای خود می داند و او را مایه آرامش دردها و رنج های خود برمیشمارد.

آن چه نبردست وهم عقل ندیدست و فهم
از تو به جانم رسید قبله ازانی مرا

معنی: چیزی که توسط عقل و فهم قابل درک نیست از طریق جان تو به من میرسد و به همین دلیل من تو را قبله خود میدانم.

عمر ابد پیش من هست زمان وصال
زانک نگنجد در او هیچ زمانی مرا

برای من لحظه دیدار معشوق در هیچ زمانی نمی گنجد و برایم به اندازه تمام عمرم ارزش دارد.

بیست هزار آرزو بود مرا پیش از این
در هوسش خود نماند هیچ امانی مرا

 امانی به معنای آرزوست، قبلا آرزوهای بسیار زیادی داشتم ولی الان به جز دیدار معشوق آرزوی دیگری ندارم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

معرفی کوتاه

یک دانش مکانی برای نوشتن مطالب مفید

قوانین و مقررات

محتوای دلخواه شما

تماس با ما

  • تماس با نویسندگان یک دانش