پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۹ ق.ظ

آشپزی، سبک زندگی،دانستنی ها

زندگی واقعا ساده است، ما اصرار داریم آن را پیچیده کنیم «کنفسیوس »

با خواص گزنه که برای درمان انواع بیماری ها مفید است آشنا شوید

  • ۱۲۰۲

در این پست خواص گزنه در درمان بیماری ها را معرفی می کنیم. گزنه که یوهان شلیمر پزشک فرانسوی معروف در کتابش آن را با نام های دیگری هم خوانده است مانند: نبات الاباز، قریض و انجیره سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی همچون ویتامین Cو  D و کربوهیدرات و همچنین پروتئین و اسیدآمینه وآهن فراوان است.

علت نامگذاری گزنه گزنده بودن برگ های آن است به همین دلیل برای چیدن آن باید از دستکش استفاده کرد. نام علمی گزنه (Urtica dioica) است. در ادامه با مهمترین فواید گزنه این گیاه پرخاصیت بیشتر آشنا می شوید.

خواص بیشمار گزنه

خواص درمانی گزنه آنقدر زیاد است که گزنه را یک گیاه دارویی می دانند و در عطاری ها آن را برای درمان بسیاری از مشکلات و ناراحتی های جسمانی معرفی می کنند.

گزنه خواص زیادی دارد که از جمله می توان به خواص گزنه برای موی سر (پرپشت شدن موها، کاهش ریزش موی سر، رفع شوره سر، درمان کم پشتی مو، براق شدن موها و ...)، خواص گزنه برای دیابتی ها، برطرف شدن کم خونی با گزنه، خواص گزنه برای پروستات، فواید گزنه برای رحم، درمان سرما خوردگی، خواص گزنه برای لاغری و ... اشاره کرد.

همان طور که می بینید این گیاه گزنده دارای خواص زیادی برای سلامتی است که می توانید به راحتی از آن بهره مند شوید. در ادامه برخی از خواص گزنه برای سلامتی و درمان بیماری ها را معرفی می کنیم و طریقه مصرف آن را نیز آموزش می دهیم تا نتیجه بهتری از خواص گزنه بگیرید.

خواص گزنه که باعث درمان بیماری ها می شود

خواص گزنه برای موی سر

درمان ریزش مو و شوره سر با گزنه

کسانی که دچار ریزش موی شدید هستند و یا سر آن ها شوره می زند و پوسته سر دارند می توانند از خواص بی نظیر گزنه برای درمان شوره سر به شرح زیر بهره مند شوند:

نحوه مصرف: 60 گرم برگ تازه یا خشک گزنه را با 60گرم برگ تازه یا خشک گلپر در یک شیشه گشاد بریزید و روی آن یک لیتر الکل 90 درجه اضافه کنید و در آن را محکم بسته و در آفتاب قرار دهید. بعد از 15 روز آن را صاف کنید و در شیشه دیگری بریزید. دارو اماده است.

3 قاشق غذاخوری از این دارو را با یک چهارم حجم آن آب مخلوط کنید و هر روز دبار صبح و شب سر خود را با آن ماساژ دهید. بعد از مدت کمی شوره سر شما به صورت کامل از بین رفته و موهایتان تقویت می شود.

رفع چربی موی سر با گزنه

از جوشانده گزنه و چای کوهی می توانید برای درمان چربی موی سر استفاده کنید. گزنه دارای خاصیت قلیایی است و به همین دلیل یکی از ترکیبات اصلی در شامپوهای ساخته شده برای موهای چرب است.

طریقه مصرف: کافی است محلول را آماده کنید و بعد از حمام روی کف سر و موهایتان را با آن ماساژ دهید. اگر حساسیت دارید می توایند قبل از حمام از این لوسیون ضد چربی استفاده کنید.

براق شدن موها

طریقه مصرف: جوشانده گزنه را روی موهایتان اسپری کنید تا موهای براق تری داشته باشید.

خواص گزنه برای پوست صورت

برای اینکه از خواص گیاه گزنه برای پوست‌های چرب بهره مند شوید به روش زیر عمل کنید:

بعد از شستن برگ های گزنه آن را آسیاب کرده و روی پوست صورت خود بگذارید. این کار را هفته ای دو مرتبه انجام دهید، خاصیت قلیایی گزنه باعث می شود چربی پوست شما تنظیم شده و منافذ آن بسته شود.

برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید می توانید دمنوش گزنه را نیز روزانه میل نمایید.

گزنه جوش‌های صورت را کاهش دهد و از عفونت باکتریایی جلوگیری کند. همچنین گزنه برای بهبود زخم‌ها و لکه‌ها مفید است.

خواص گزنه برای لاغری

دمنوش گزنه برای لاغری نیز مفید است. برای اینکه از خواص گزنه برای لاغری بهره مند شوید بهترین راه مصرف ان بصورت دمنوش گزنه است. خوردن دمنوش گزنه علاوه بر چربیسوزی و کمک به کاهش وزن باعث خوش اخلاق شدن شما نیز می شود. دمنوش گزنه فقط به کاهش وزن و سوزاندن چربی‌ها کمک نمی‌کند، این معجون بدخلقی و بی‌حوصله‌گی را هم رفع می‌کند.

برای تهیه دمنوش لاغری گزنه دو قاشق غذا خوری برگ خشک شده گزنه را در یک قوری ریخته و دو لیوان آب با جوش به آن اضافه کنید. اجازه دهید که 20 دقیقه دم بکشد.

دمنوش لاغری گزنه را می‌توان دو تا سه فنجان در روز نوشید تا با افزایش متابولیسم بدن به لاغر شدن شما کمک کند.

خواص گزنه برای پروستات

دانشمندان در تحقیقات خود به اثرات مثبت گیاه گزنه بر درمان بیماری خوش‌خیم بزرگی پروستات در مردان پی برده‌اند و مصرف عصاره این گیاه را به عنوان دارویی مؤثر در درمان پروستات قلمداد می کنند.

در یک تحقیقات بالینی که روی 79 بیمار مبتلا به بزرگی خوش‌خیم پروستات صورت گرفت نشان داد که مصرف عصاره ریشه گزنه (600 میلی گرم در روز برای مدت 8-6 هفته) تمامی پارامتر‌‌های اندازه‌گیری شده ( جریان ادرار، حجم ادرار و ادرار باقی مانده) بر مصرف دارو برتری داشته است.

در یک تحقیق مشابه دیگر که روی 50 بیمار مبتلا به بیماری بزرگی خوش‌خیم پروستات صورت گرفت، مصرف عصاره ریشه گزنه ( 600 میلی گرم در روز برای مدت 9 هفته) باعث اصلاح حجم ادرار و حداکثر جریان ادراری در این بیماران شده بود.

خواص گزنه برای کم خونی

در پست قبلی به طور کامل خواص گزنه برای کم خونی را بیان کردیم. به طور خلاصه گزنه دارای همزمان اهن و ویتامین سی می باشد. ویتاین سی برای جذب آهن یک ماده اساسی است و معمولا برای اینکه آهن موجود در مواد غذایی به شکل بهتری جذب شود آن را با ویتامین سی مصرف می کنند. گزنه این امتیاز را دارد که هر دو این مواد را با هم دارد و برای کم خونی مفید است.

دستور تهیه دمنوش گزنه 

20 تا 30 گرم از برگ و شاخه های قبلا خشک کرده گزنه را در نیم لیتر آب سرد بریزید و به مدت 3 تا 5 دقیقه بجوشانید سپس به مدت 10 دقیقه کنار بگذایرد تا خوب دم بکشد. بعد آن را صاف کنید

گزنه برای افزایش قاعدگی خانم ها و همچنین درمان پوسته سر نیز مفید است.

دیگر خواص درمانی گزنه

خواص گزنه همچنین برای موارد زیر مفید است:

خاصیت درمانی گزنه برای بیماری قند

کسانی که دچار دیابت و بیماری قند هستند باید برای درمان خود هر روز 3 فنجان جوشانده گزنه را بنوشند بعد از گذشت چند روز بهبودی محسوسی را در خود احساس خواهند کرد. طرز تهیه جوشانده گزنه در بالا آورده شده است.

خواص گزنه برای درمان اسهال

خوردن جوشانده گزنه به مقدار 4 لیوان در روز برای اسهال مفید می باشد.

خواص گزنه برای درمان قاعدگی زیاد در خانم ها

خوردن جوشانده گزنه که طرز تهیه آن در قسمت خواص درمانی گزنه برای کم خونی آمده برای این موضوع مفید است و آن را به حالت عادی بر می گرداند. بهترین گیاه برای درمان خونریزی زیاد گیاه گزنه است چون به روشی طبیعی برای تنظیم و کنترل عادت ماهانه کمک می کند و خطر و عوارض داروهای هورمونی را به همراه ندارد.

خواص گزنه برای رماتیسم 

خوردن جوشانده گزنه برای درمان رماتیسم نیز مفید است.

خاصیت درمانی گزنه برای درمان خونریزی بینی

باز هم خوردن جوشانده گزنه راه حل این موضوع است. یک روش دیگر برای درمان خونریزی بینی با گزنه این است که یک قطعه پنبه را به شیره گزنه آغشته کنید و ان را در سوراخ بینی قرار دهید این کار باعث می شود خونریزی بینی به سرعت قطع شود.

خواص گزنه برای حیوانات

دامداران باتجربه علف گزنه را به گاوهای شیرده می دهند تا شیر آن ها زیاد شود. علف گزنه بهترین علوفه سالم و مفید برای چهارپایان به خصوص گاومیش است.

کسانی که مرغداری می کنند و با فوت و فن مرغداری به خوبی آشنا هستند گزنه تازه را ریز ریز کرده و با غذای جوجه مرغابی، غاز و بوقلمون مخلوط می کنند و به خورد آن ها می دهند این کار باعث می شود سرعت رشد مرغ ها بیشتر شود و چاق شوند و همچنین تخم بیشتری بگذارند.

خواص گزنه برای رفع خستگی

از آنجایی که گزنه دارای مقادیر فراوان آهن و ویتامین سی است خوردن دمنوش گزنه برای رفع خستگی و ضعف بسیار مفید است.

خواص گزنه برای قلب

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف منظم چای گزنه می‌تواند به کاهش فشارخون سیستولیک کمک کند و تنش و فشار وارد بر سیستم گردش قلبی عروقی را از بین ببرد.

خواص گزنه در درمان بیماری‌های تنفسی

گزنه می‌تواند به درمان انواع بیماری تنفسی همچون تب یونجه، آسم و انواع حساسیت‌های فصلی کمک کند.

خواص گزنه برای دردهای عضلانی

تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل‌های حاوی گیاه گزنه، برای دردهای عضلانی مفید است.

مضرات گزنه را نیز بشناسیم

  • مصرف بیش از حد گزنه می تواند برای روده‌ها و کلیه‌ها مضر باشد، بنابراین بهتر است با صمغ عربی و کتیرا آن را مصرف کنید. مقدار مجاز مصرف گزنه در روز تا 10 گرم می باشد و بیشتر از آن توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث بند آمدن ادرار و حبس شدن مایعات بدن شود و در نهایت به عملکرد قلب و کلیه ها آسیب برساند.
  • ضرر گزنه برای زنان باردار و کودکان از شایعترین مضرات گزنه، تحریک معده است و احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک نیز در افراد حساس وجود دارد. از آنجا که گیاه گزنه، حاوی مقادیری از تانن می‌باشد، مصرف همزمان گیاه گلدار شامل برگ‌ها یا ریشه با غذاهای حاوی آهن ممکن است باعث کاهش جذب آهن شود.
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

معرفی کوتاه

یک دانش مکانی برای نوشتن مطالب مفید

قوانین و مقررات

محتوای دلخواه شما

تماس با ما

  • تماس با نویسندگان یک دانش